3-PUNKTS-LYSSÆTNING

Lys13-punkts-lyssætningen er udgangspunktet for lyssætningen i langt de fleste interview.

Ofte er der ikke tid til eller mulighed for at lave hele opstillingen, men forstår man princippet bag 3-punkts belysning, har man langt bedre forudsætning for, at bruge de naturlige lyskilder optimalt – altså de lyskilder, der er til stede ”on location”. Det kan f.eks. være lys fra et vindue, lamper i loftet, genskær fra en hvid væg etc.

Lyssætningen består af tre lamper, der kaldes key-light, fill-light og back-light.

1 KEY-LIGHT (HOVEDLYSET)

Hovedlyset er den kraftigste lyskilde i lyssætningen og kaster det overordnede lys på motivet. Det er en god idé at vælge et diffust lys, der f.eks. kan opnås ved at komme et hvidt diffusfilter foran lampen. Læs mere om filtre her.

Hovedlyset placeres skråt foran ansigtet, så det belyser hele den ene side af ansigtet og halvdelen af den modsatte kind, så kindbenet træder frem. Hovedlyset skal desuden placeres på samme side af kameraet som journalisten.

Hvor højt lampen skal placeres afhænger af situationen, og ofte må man forsøge sig lidt frem. Et godt udgangspunkt er at hæve lampen lidt over kildens ansigtshøjde men genskæret i øjnene må ikke forsvinde. En for højt placeret lampe kan også gi´ uheldige skygger fra næse og øjenhuler, og det kan få kilden til at virke træt.

Hvis kilden bære briller, kan der opstå refleksioner, når hovedlyset er placeret for lavt. Her kan det være nødvendigt at placere lyset lidt højere.

2 FILL-LIGHT (UDFYLDNINGSLYS)

Udfyldningslyset placeres skråt foran ansigtet på den modsatte side af kameraet – også hævet i forhold til ansigtet. Formålet er at opveje en del af den skygge, der kommer fra hovedlyset – men bestemt ikke det hele. Lysstyrken skal derfor ikke være så kraftig som hovedlyset (ellers vil der jo ikke være en skygge). Det er skyggen der skaber konturen i ansigtet. Hvis du har to ens lamper, kan du formindske lysstyrken ved at flytte lyskilden længere væk.

Interviewbillede med både key-light og fill-light. Bemærk hvordan skyggen fra hovedlyset er blevet lysere men stadig er tilstede, så ansigtet form fremhæves uden at billedet virker ”dystert”

3 BACK-LIGHT (KANTLYS)

Baglyset skal blot være et strejf af lys som belyser hår, nakke og skuldre. Formålet er at fremhæve ansigtet og give fornemmelsen af rum bag personen, så personen ”træder ud” fra baggrunden”.

Kantlyset placeres diagonalt modsat hovedlyset og skal hæves en del over ansigtet, så lampen næsten peger nedad.

Interviewbillede med både key-light, fill-light og back-light. Med kantlys træder kilden frem fra baggrunden.

4 SET-LIGHT (BAGGRUNDSLYS)

Baggrundslyset er ikke en egentlig del af en tre-punkts belysning, men det giver ofte det ekstra lille ”pift”, der gør billedet ”lækkert”.

Baggrundslyset lyser på eller i baggrunden og er med til at skabe dybde i billedet. Her er der er frit slag for kreative løsninger, der kan skabe liv i en ellers kedelig baggrund eller måske fremhæve historiefortællende genstande i baggrunden som foto, værktøj eller plakater.

Lyset kan skabes af alle mulige lamper – men også løsninger med videoprojektorer virker godt.

Som altid, når et billede komponeres, er det vigtigt at kreativiteten går hånd i hånd med budskabet. Formen må aldrig forstyrre indholdet – men skal derimod bakke historien op.

Interviewbillede med både key-light, fill-light, back-light og set-light. Med baggrundslys får baggrunden liv

I denne lille video fra firmaet Dedolight, vises bl.a. forskellige forslag til baggrundsbelysninger med Dedolight´s skabloner: